Meldunek przez internet

Od 1 stycznia można dopełnić obowiązku meldunkowego bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Do tego celu służyć ma e-usługa, za pomocą której każdy kto posiada profil zaufany ePUAP albo kwalifikowany podpis elektroniczny.

Meldunek zgłaszamy na stronie www.obywatel.gov.pl. Tam też należy wybrać interesującą usługę (meldunek) i potwierdzić swoją tożsamość Profilem Zaufanym (eGO). Rozwiązanie to ułatwia spełnienie obowiązku meldunkowego, przede wszystkim przez możliwość jego zrealizowania poza godzinami pracy urzędu.

Aby zgłosić meldunek potrzebny jest dodatkowo akt prawny potwierdzający stałe lub tymczasowe miejsce pobytu, tytuł prawny do lokalu, oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w nim. Dokument należy dołączyć w postaci dokumentu elektronicznego. Urzędnik ma prawo jednak poprosić o oryginały by ostatecznie zameldować zgłaszającego – wyjaśnia Anna Wesołowska z biura Ewidencji Ludności Urzędu Gminy Walim.

Przy użyciu jednego formularza meldunkowego istnieje możliwość meldunku na pobyt czasowy z jednoczesnym wymeldowaniem z pobytu stałego, a także meldunek na pobyt stały i jednoczesne wymeldowanie z pobytu czasowego.

Usługa meldunkowa na pobyt stały jest bezpłatna, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy kosztuje 17 zł.

Foto: screen za www.obywatel.gov.pl