Uczniowie PSP w Walimiu wrócili z Grecji pełni inspiracji i nowych umiejętności!

W dniach 18–25 maja 2025 roku dziesięcioro uczniów klasy VI Publicznej Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Walimiu wzięło udział w międzynarodowej mobilności w ramach programu Erasmus+. Młodzież odwiedziła grecką miejscowość Florina, uczestnicząc w tygodniowym projekcie edukacyjnym pod hasłem „Cultural Heritage, Art and Innovation”.
To był wyjątkowy wyjazd pod wieloma względami. Po pierwsze – aż siedmioro uczniów po raz pierwszy w życiu leciało samolotem. Po drugie – pochodząc z regionu o ograniczonym dostępie do środków transportu publicznego, mieli szansę doświadczyć zupełnie nowego świata: podróży metrem, pociągiem i samolotem oraz współpracy międzynarodowej.
Podczas pobytu uczniowie zostali zakwaterowani w greckich rodzinach, co umożliwiło im codzienny kontakt z językiem angielskim i greckim oraz codziennym życiem gospodarzy. Wspólnie z rówieśnikami z Francji i Włoch nasi uczniowie brali udział w warsztatach artystycznych, sportowych i przyrodniczych, poznawali historię i przyrodę Grecji – od legend z parku narodowego Prespes, przez spotkania z niedźwiedziami i wilkami w ośrodku Arktouros, aż po odkrycia archeologiczne w salonickim metrze, gdzie mogli zobaczyć ruiny starożytnego miasta.
Największą wartością tej mobilności była jednak przemiana, jaką przeszli uczniowie.
„Poprawiłem swoje kompetencje o 7 punktów, ponieważ otworzyłem się, żeby rozmawiać z innymi po angielsku – i naprawdę dobrze mi się z nimi rozmawiało” – mówi Kuba Motyka.
„Czuję się zmotywowana do nauki angielskiego, bo zauważyłam, że jest bardzo przydatny” – dodaje Lena Klepczyńska.
Michał Kaczmarek natomiast wrócił z silnym przekonaniem: „Jestem zmotywowany do działania w Europie na rzecz młodzieży”.
Doświadczenia dzieci zostały zauważone i docenione także przez ich rodziców.
„Moje dziecko nauczyło się większej samodzielności, współpracy z osobami z innych krajów, zrozumiało, że każda kultura jest inna – inne są tradycje, klimat, miejsca. Pokonało bariery językowe i nauczyło się szacunku do drugiego człowieka, wzajemnej pomocy. Michał zrozumiał, że nie jest sam, że może liczyć na pomoc innych ludzi. Przekonał się też, że kilometry dzielące go od domu nie są przeszkodą, gdy wokół są życzliwe osoby. I – co ważne – pokonał strach przed lotem samolotem” – dzieli się refleksją mama Michała.
Udział w projekcie pozwolił uczniom rozwinąć kompetencje społeczne, obywatelskie, językowe oraz świadomość międzykulturową i ekologiczną. Program Erasmus+ pokazał, że nawet niewielka szkoła z górskiej miejscowości może być częścią międzynarodowej społeczności i realnie uczestniczyć w budowaniu europejskiej przyszłości.
Dzieci wróciły z Grecji bogatsze o nowe przyjaźnie, doświadczenia i zapał do działania. To był tydzień, który zostanie z nimi na długo – jako inspiracja i motywacja do dalszej nauki i odkrywania świata.
„Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”. ́























































