Współpraca bez granic – europejskie spotkanie młodzieży

W dniach od 6 do 12 kwietnia 2025 roku Publiczna Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Walimiu stała się miejscem wyjątkowego spotkania.
W ramach programu Erasmus+ gościła grupę 17 uczniów i 6 nauczycieli
z włoskich miejscowości: Candiolo, Piobesi oraz Castagnole. Celem wizyty była międzynarodowa wymiana młodzieży, której fundamentem było wspólne uczenie się, budowanie relacji i wzajemne zrozumienie.

Projekt ten był odpowiedzią na kluczowe priorytety programu Erasmus+, takie jak wspieranie inkluzywności i różnorodności, rozwój kompetencji kluczowych, transformacja cyfrowa, świadomość ekologiczna oraz aktywny udział młodzieży w życiu społecznym
i obywatelskim
.

Nauka przez działanie – program pełen wartości
i doświadczeń

Grupa polska przygotowała intensywny i różnorodny program, który ukazywał piękno Dolnego Śląska – zarówno w aspekcie kulturowym, jak i przyrodniczym. Uczestnicy wspólnie zdobyli Wielką Sowę – najwyższy szczyt Gór Sowich,
a także odwiedzili Wrocław, Świdnicę i Gminę Walim. Poznali historię regionu, jego dziedzictwo kulturowe oraz najciekawsze zakątki.

Wspólne warsztaty – artystyczne, kulinarne i ekologiczne – stanowiły nie tylko źródło wiedzy i praktycznych umiejętności, ale również przestrzeń do budowania międzynarodowych więzi. W trakcie zajęć uczniowie mieli okazję dzielić się swoją unikalną kulturą, językiem, pasją,
a także nowymi pomysłami na działania prospołeczne.

Edukacja równa dla wszystkich – inkluzywność
w praktyce

Jednym z fundamentów projektu była inkluzywność. Program był przemyślany tak, by uwzględniał potrzeby uczniów o różnych możliwościach, w tym tych
z mniejszymi szansami. Dzięki pracy w mieszanych zespołach językowych młodzi ludzie uczyli się efektywnej komunikacji, empatii i współpracy.

Już od pierwszych dni zawiązywały się przyjaźnie, które – jak zgodnie podkreślali uczestnicy – przekroczyły granice nie tylko krajów, ale i mentalnych barier. Takie relacje budują poczucie wspólnoty europejskiej i uczą otwartości na drugiego człowieka.

Odpowiedzialność za planetę – ekologia i zrównoważony rozwój

Silnym akcentem mobilności były działania na rzecz ochrony środowiska
i zrównoważonego rozwoju
. Uczniowie i nauczyciele podjęli się roli eko-strażników. Podczas warsztatów w Hydropolis zajmowali się problematyką związaną z zasobami wodnymi. Ponadto wprowadzono zasady zero waste
w gospodarowaniu żywnością
i materiałami, co pomogło uczniom zrozumieć, jak nawet drobne działania mogą mieć realny wpływ na środowisko naturalne.

Młodzi w świecie cyfrowym – transformacja edukacyjna

W trakcie mobilności rozwijane były również kompetencje cyfrowe. Uczniowie nauczyli się tworzyć materiały multimedialne – od prezentacji
i filmów po komunikację w grupach na platformach społecznościowych.
Te umiejętności okazały się nie tylko przydatne edukacyjnie, ale również umożliwiły dokumentowanie wspólnych przeżyć i dzielenie się nimi
w nowoczesny sposób.

Wiedza ta pozostanie z uczniami na długo – wspierając ich na kolejnych etapach edukacji,
a także w przyszłości zawodowej.

Dobre przygotowanie = bezpieczna mobilność

Ogromną wartością projektu było jego doskonałe przygotowanie logistyczne
i organizacyjne
. Dzięki ścisłej współpracy szkół partnerskich, podczas wizyty przygotowawczej ustalono wszystkie niezbędne aspekty: zakwaterowanie, transport, plan działań oraz procedury bezpieczeństwa.

To staranne planowanie przełożyło się na płynność działań i wysoki poziom zadowolenia wszystkich uczestników. Dzięki temu uczniowie i nauczyciele mogli skupić się na tym, co najważniejsze – budowaniu relacji, nauce
i wspólnym odkrywaniu świata.

Słowa, które zostają – refleksje uczestników

Uczestnicy z Polski i Włoch podkreślali, jak głęboko zapadło im w pamięć to doświadczenie. Szczególne emocje budziły słowa Joanny Kręciproch – mamy, która doświadczyła wymiany zarówno jako goszcząca rodzina, jak i mamy osoby goszczonej:

„To przede wszystkim duży zaszczyt i wyróżnienie. To wyzwanie organizacyjne, ale też piękna przygoda – dla dzieci i rodziców. Możliwość bycia częścią czegoś tak prawdziwego
i wspólnotowego to wielki dar. Dziękujemy wszystkim, którzy tworzyli ten projekt.”

Równie poruszające były wypowiedzi nauczycieli z Włoch:
„Wasza szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale społeczność pełna miłości
i szacunku. Pokazaliście nam, że szkoła może być mostem między ludźmi. Dzięki Wam nasi uczniowie wracają dojrzalsi i bardziej otwarci na świat.”

„To był nasz pierwszy Erasmus. Nie mogliśmy sobie wymarzyć lepszego początku.”

14-letnia Luna z Piobesi dodała:
„Nie zawsze było łatwo, ale dzięki wspólnym gestom, śmiechowi i zrozumieniu – stworzyliśmy coś wyjątkowego. Będę tęsknić. Noszę to w sercu.”

Erasmus+ – droga ku przyszłości

Mobilność w ramach Erasmus+ pokazała, jak wielką wartość niesie za sobą edukacja międzynarodowa. Uczniowie wrócili do swoich domów bogatsi
o wiedzę, umiejętności
i doświadczenia, ale przede wszystkim – o relacje i poczucie przynależności do większej wspólnoty.

To właśnie takie działania – pełne pasji, zaangażowania i współpracy – kształtują przyszłych obywateli Europy: świadomych, empatycznych, aktywnych.


„Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają
poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”.  ́